onsdag den 9. november 2011

MotoGP, Eksamen, og meget snart en masse rejse

Så er jeg tilbage, med lidt nyt fra Aussie-land
St. Kilda


Billeder til denne blog kan ses her : Billeder fra den sidste tid i Melbourne eller klik på linket i højre side.

For en del weekender siden smuttede Skipper, Erik (svenskeren jeg bor med) og jeg en lille søndagstur til Phillip Island. MotoGP var kommet til Australien og det skulle vi selvfølgelig se. Til jer der ikke ved det, så er MotoGP det største indenfor motorcykelrace, ligesom Formel 1 er det største indenfor bilrace. Selvom vejret ikke var helt med os, skal jeg lige love for det kostede en omgang solskoldning i ansigtet. Det er lidt spøjst hernede med hensyn til vejret. I løbet af søndagen stormede det, blæste det og var en del overskyet, men dette var åbenbart nok til at vi alligevel kunne blive solskoldet.
Det er så blevet en lille reminder til mig: Husk solcreme, lige meget om det er overskyet eller høj sol!

Det hele skal heller ikke handle om mit helbred..
Det var så heldig at det var den lokale helt Casey Stoner som løb med sejren i MotoGP klassen. Ikke nok med det, så vandt han verdensmesterskabet samme weekend, da ingen af de andre kunne hente ham på point (Ikke den værste fødselsdagsgave man kan tænke sig. Han fyldte nemlig år om søndagen hvor løbet blev kørt)...

Men et stort tillykke til Casey Stoner og hans team Repsol Honda Team.. :)
Måske man skulle have sig en Honda næste gang der skal købes mc, hmm.. :)

Det lykkedes os danskere at overtale to af de danske knægte til at holde en kombineret 25 og 30 års fødselsdag
Vi skulle jo vise de andre internationale studerende, hvordan man fejrer sådan en i Danmark..
Jeg gik på jagt på det lokale kræmmermarked, og fik fundet både kanal og peber i store mængder. 3 kg kanel og 3 kg peber.. :)
Folk var lettere chokeret da de så, hvad sådan en tradition går ud på, og hold da op der var meget kanel og peber.. Det var dog en stor succes, og alle synes det var vildt fedt (måske på nær de to fødselarer)...
Det er åbenbart kun i Danmark at man har disse traditioner, der var i hvert fald ikke andre der kendte til dem..
Men tillykke til Ole og Kristian.


I Melbourne har man en meget stor årlig tradition, Melbourne Cup. Dette bliver afholdt første tirsdag i November, og er et stort heste væddeløbsstævne.
Nu går jeg ikke det mindste op i heste, udover hvis de lægger på tallerkenen med sovs og kartofler
Jeg skal da lige love det kunne trække mennesker til. Det er national helligdag, og der siges at når det store heat køres er hele Australien stille.. :)
Der var rundt regnet 100.000 mennesker ude på banen, og alle var i det stiveste puds.. Mænd i habit, og tøserne i pæne kjoler med blomst/hat på hovedet.
Jeg ejede ikke selv de mindste pæne tøj, så måtte ud og købe en pæn skjorte og en butterfly. Stil var der over det.. :)
Det blev ikke nogen økonomisk succes for mig, da jeg tabte 15$ i diverse væddeløb...


Tiden er fløjet afsted hernede, men det betyder også eksamenstid!. Jeg fik overstået den første eksamen den 25. Oktober i faget "Renewable Energy Systems". Som titlen afslører handler handlede faget og eksamenen om vedvarende energi, og hvordan man får det implementeret bedst i grid'et (forsyningsnettet).. Jeg synes faktisk det har været et spændende fag, men på den anden side var vores professor meget forvirret.. Jeg ved dog ikke helt om det er den vej jeg vil gå med min uddannelse.. Men det finder jeg nok ud af på et tidspunkt. :)

Nu når vi alligevel snakker valgfag, har jeg valgt automation og fossile brændstoffer som mit uddannelsesvej på maskinmesteruddannelse. Jeg er stadig rigtig meget i tvivl om det er det rigtige, men kan vælge det om når jeg kommer til Danmark.. Hvis der sidder nogle maskinmestre eller maskinmesterstuderende må de meget gerne komme med nogle input om hvilken uddannelsesvej der kunne være interessant!.. :)

Den anden dag havde vi (de danske maskinmestre) besluttet os for at vi skulle ud og se noget mekanik. :)
Vi tog ud til et område der hedder Latrobe Valley, hvor 90 % af Victoria's (staten hvor Melbourne er placeret) elforbrug bliver produceret. Vi havde lejet et par V6'er og så hed det ellers roadtrip. Vi besøgte en virksomhed som står for rundture på kraftværkerene, og de viste os Loy Yang 2 Power Plant, der producerer i den nette sum af 2200MW effekt.
Det svarer ca. til 1,5 millioner Moccamaster kaffemaskiner der brygger kaffe på samme tid!!
Det ligger 4 kraftværker i Latrobe Valley, og de har hver en tilhørende åben kulmine, hvor de får energien fra til elproduktionen..

Australien er lidt et spøjst land. I Victoria har man ubegrænset ressourcer af brunkul, men man har en plan om at 20% af energien skal komme fra vedvarende energi (vindmøller, hydro, bio mm).
Derfor vil man afskaffe kraftværkerne, og istedet sælge brunkullet til Indien. I mine ører lyder det som om at man ikke selv vil udlede CO2, men man vil gerne sælge det til et udviklingsland, som ikke har nær så strikse regler om CO2 udledning..
Nå nu gik der lidt politik i den, tilbage på sporet.. :)

Vi fik set dette herlige værk, som var kæmpestort, dog var det ikke helt så teknisk som vi havde håbet, men turen var nu god alligevel..

Et par af drengene og jeg var ude og besøge Keld. Keld er dansker og har boet i Melbourne i næsten 25 år. Det var faktisk min far der foreslog vi tog kontakt til ham. Keld er i familie med en af min fars kunde (Kaj anderfarmer). Vi besøgte ham tilbage i Juli, men denne gang stod den på grill, hygge og snaps hjemme ved ham i privaten. Han bor i et nyt hus, som i Danmark ville gå under betegnelsen "jævn stor". Men fint var det i hvert fald. :)
Det blev rigtig hygget og snakket, så det var en helt perfekt aften.
Han kunne endda byde på en Akvavit snaps, hvem havde troet man kunne savne sådan en. :)

Han har eget båd firma, hvor der servicerer private og erhvervsbåde. Han stod faktisk og manglede en mekaniker, så hvis nogle kunne være interesseret ville han gerne have fat i en dansker. Vi var 5 derude, hvor af de 3 var mekanikere, men de mente de hellere ville færdiggøre deres uddannelse end at blive i Melbourne..

Jeg sidder i skrivende stund og prøver at forberede mig til den sidste eksamen. Det er i faget "Efficient Energy Systems". Faget lyder meget godt, men undervisningen er så dårlig. Professoren der underviser er noget af det meste inkompetente menneske jeg længe har mødt. For noget tid siden skulle han forklare hvordan en varmepumpe virkede. Dette gik egentlig ok, men da han så skulle til at forklare hvordan et køleanlæg virkede gik klappen ned!.
Skipper (som er uddannet køletekniker), var ildrød i hovedet, og blev så irriteret at han gik op og forklarede læreren hvordan det virkede. Til at starte med ville professoren ikke give sig af ren stolthed, men han måtte se sig slået..
Nå ja, men som sagt sidder jeg og forbereder lidt til eksamenen, det er dog utrolig svært at koncentrere sig når termometret viser 25 grader, og vinden blæser en lille brise.. :)
Bukserne er så stille og roligt ved at blive udfaset, så forhåbentlig skal jeg ikke bruge den før d. 13. Januar, hvor jeg lander i Danmark.

En lille sjov ting jeg er kommet til at tænke på hernede, er at have og Australier overhovedet ikke hænger sammen... Vi har en lille del af haven som er blevet klippet (hvilket jeg har gjort, fordi jeg kedede mig), mens resten ligner brakmarkerne hjemme i Tved enge!.. Jeg må nok være ærlig at Australier en nogle værre dovne mennesker lige på det plan..

Efter min eksamen i morgen kommer resten af min tid i udlandet til at stå på en masse rejseoplevelser.

Jeg flyver til Tasmanien Lørdag morgen, hvor jeg skal rundt at se lidt af øst- og vestkysten. Jeg glæder mig rigtig meget til at komme derned og se lidt pæn natur.. :)
Der skal jeg opholde mig en go uge. Denne del af turen har jeg valgt at tage alene, da ingen af de andre alligevel gad med.. :)

Den 21. flyver jeg op til Cairns, hvor vores østkysttur starter oppe..
Den komme til at stå på de følgende ting, og forhåbentlig en masse mere hen af vejen:
Regnskov, Ø-ferie, dykkercertifikat, Townville, Magnetic Island, dykning, Arlie Beach, Whitsunday, sufing, Bunderberg, Fraser Island, Brisbane, Surfers Paradise, Byron Bay, Singapore, Kuala Lumpur, Phuket og en masse masse mere som jeg allerede har glemt..
Jeg lover at tage en masse billeder, men ved dog ikke om bloggen bliver opdateret på rundrejsen. :)

Jeg vil gerne ønske jeg alle hjemme i Danmark en rigtig glædelig jul, og et festligt nytår.

Billeder til denne blog kan ses her : Billeder fra den sidste tid i Melbourne eller klik på linket i højre side.

Det må være alt for denne gang..
Jeg haber i har nydt at læse med.
Vi ses i Danmark fra den 13. Januar 2012

De bedste hilsner Morten H. Svendsen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar